BE - Vlaams EUR
Je winkelwagen ×
Je hebt geen artikelen in je winkelwagen.

Ski onderhoud

Ski onderhoud

Ski-onderhoud gaat over het onderhoud van je belag en de staalkanten van een ski of snowboard en is essentieel voor zowel de prestaties als de veiligheid tijdens je skivakantie. Het glij-vermogen van het belag (de onderkant van de ski/snowboard die contact heeft met de sneeuw) is natuurlijk belangrijk voor goed glijden. De staalkanten zijn belangrijk voor de prestatie én voor veiligheid. Scherpe staalkanten zorgen voor goede grip op harde en zeker op ijzige pistes. Botte staalkanten snijden te weinig waardoor je controle verliest.

Ski-onderhoud is eigenlijk een hele wetenschap, zeker voor prestatiegerichte skiërs. Hieronder gaan we er iets dieper op in.

Bekijk hier al onze ski onderhoud mogelijkheden

Het belag en de structuur in het belag

Het belag van de ski is de onderkant, dat in direct contact staat met de sneeuw. Bij de meeste ski en boards is het belag geen dichte plak polypropyleen-achtig materiaal (extruded base), maar een geperste laag propyleen bolletjes met holle ruimtes daarin (sintered base). In je belag zit een structuur. Denk aan het profiel van een autoband. De structuur (het profiel) van het belag heeft een aanzienlijke invloed op de prestaties van de ski, met name op de snelheid. Net als een autoband, slijt ook de belag-structuur en moet die na verloop van tijd opnieuw worden aangebracht met een slijpsteen.

Eigenlijk glij je altijd op een superdun laagje water dat mede wordt veroorzaakt door de glijweerstand van het belag. Bij koude temperaturen is dat laagje flinterdun, bij hogere temperaturen iets dikker en als het boven het vriespunt komt glij je zelfs over een mengsel van sneeuw en water. Bij temperaturen rond en boven nul graden, is een structuur die water zo snel mogelijk van het belag afvoert van belang (denk aan het rijden door een diepe plas met de auto). Een grove structuur kan veel water afvoeren. Als je skiet in koude en droge omstandigheden, wil je zoveel mogelijk water vasthouden onder de ski omdat water veel sneller glijdt dan de kantige sneeuw. Met een fijne ondiepe structuur voert je belag het water minder snel en vermindert het weinige water dat je weet vast de glijweerstand.

Tijdens ons ski-onderhoud wordt een allround structuur aangebracht, niet heel grof en niet heel fijn, die het goed doet in veel verschillende omslachtigheden omdat je tijdens het ski-onderhoud nu eenmaal niet weet met welke omstandigheden er op vakantie geskied gaat worden. Voor wedstrijd skiërs is dat natuurlijk anders.

Bekijk hier al onze ski onderhoud mogelijkheden

De waxlaag op en in het belag

De waxen op en ook in je belag is een ander essentieel aspect van ski-onderhoud dat de glijprestaties van de ski beïnvloedt. Het doel van waxen is de wrijving en/of zuiging tussen de ski en de sneeuw te verminderen.

Er zijn verschillende soorten wax voor specifieke temperatuur- en sneeuwomstandigheden. Zachtere waxen zijn geschikt voor zachtere, nattere sneeuw en bevatten meer waterafstotende toevoegingen om het effect van zuiging tegen te gaan. Bij koudere omstandigheden, als de dikte van filmlaag water onder het belag heel dun, moet hardere wax er ook zorgen dat de puntige sneeuwkristallen niet doordringen in het belag en zo de weerstand verhogen.

Tijdens ons ski-onderhoud wordt de wax gesmolten en het belag verwamd zodat de wax zo diep mogelijk wordt opgenomen in de poriën van het belag en zoveel mogelijk wax wordt opgenomen. Hoe meer wax in de ski, hoe langer je goed kan glijden.

Bekijk hier al onze ski onderhoud mogelijkheden

Het belang van scherpe kanten

De kanten van een ski zijn de primaire contactpunten met de sneeuw en dus essentieel voor de grip en controle. Scherpe kanten zorgen ervoor dat de ski goed kan snijden in de sneeuw, ook als dat oppervlak erg hard is.

Een goed onderhouden kant kan het verschil maken tussen een vloeiende, gecontroleerde bocht en een ski die niet genoeg grip heeft uit de bocht vliegt of wegglijdt.

Tijdens ons onderhoud worden de staalkanten van de ski weer superscherp gemaakt met een kanthoek die geschikt is voor recreatieve skiërs.

Bekijk hier al onze ski onderhoud mogelijkheden

De kanthoek

De kanthoek is de hoek tussen de ski-kant en het sneeuwoppervlak. Het afstellen van deze hoek heeft een directe invloed op de grip en de prestaties van de ski. De meeste moderne ski’s hebben een kanthoek tussen de 88,5° en 89° ten opzichte van het belag.

Een kleinere kanthoek, bijvoorbeeld 87° of 88°, zorgt voor meer grip en is vaak wenselijk voor slalom- en race-skiërs, die veel snelheid en precisie nodig hebben. Dit komt doordat een kleinere kanthoek scherper is en meer grip geeft. Een hele scherpe kanthoek zal door veel niet-wedstrijd skiërs als te agressief worden ervaren.

Bekijk hier al onze ski onderhoud mogelijkheden

Hoe kan je zelf je ski'sonderhouden?

Ski onderhoud

Ski onderhoud is een specialisme op zich. Er zijn veel mogelijkheden om de ski-eigenschappen van een ski te beïnvloeden met het onderhoud, zoals de kanthoek, de structuur in het belag en de soort wax waarmee een ski is gewaxed. Wedstrijdskiërs besteden extreem veel zorg besteden aan de tuning van hun ski’s of superspecialisten dat doen omdat dat het verschil uitmaakt tussen winnen of verliezen. Maar wat is er belangrijk voor een gemiddelde recreatieve skiër?

Voor de meeste recreatieve geldt dat normaal onderhoud volstaat. Bij normaal onderhoud zorg je dat de staalkanten van de ski’s scherp zijn en dat je belag (dat poriën heeft, kleine openingen in de structuur) gevuld is met wax. Scherpe staalkanten zorgen voor grip (snijvermogen) op harde pistes, gewaxed belag zorgt voor minder weerstand van het belag op de sneeuw. Je glijdt beter op een goed gewaxte ski. Diepe krassen of putten in het belag zorgen voor meer weerstand en kunnen zeker als je dicht op de staalkant zitten je ski echt beschadigen. Laat ze herstellen tijdens het onderhoud, dan gaat je ski langer mee.

Bekijk hier al onze ski onderhoud mogelijkheden

Staalkanten

De meeste recreatieve ski’s hebben een kanthoek van rond de 89 graden. Vaak is het horizontale vlak van de kant (dus het deel van de kant direct naast het belag), niet evenwijdig met het loopvlak van het belag, maar 1 graad meer. De zijde waar de staalkant tegen het belag aanligt is even hoog als het belag zelf, maar de kant loopt op richting de hoek. Omdat de hoek van de kant net iets hoger van de sneeuw af ligt dan het belag, hapt de kant minder snel. De kant is daardoor ook iets minder scherp omdat de hoek iets groter dan haaks is. Om de kant dan toch weer iets meer scherpte geven is de verticale zijde van de staalkant (dus de zijde dan je ziet als je van opzij naar de ski kijkt) vaak niet loodrecht omhoog, maar onder een hoek van 88 of 89 graden geslepen. Hier krijgt de kant dus 1 graad extra scherpte door terug. Tijdens het onderhoud van recreatieve ski’s worden bij ons de uiteinden van de ski’s afgebot om het happen van de ski te voorkomen.

Tegenwoordig kunnen veel onderhoudsmachines radiaal slijpen, wat zoveel betekent dat de kanthoek niet overal hetzelfde is. Onder de binding, waar je veel grip en scherpte wil, is de kant scherper, terwijl de staalkant aan de voor- en achterkant een minder scherpe hoek maakt om de uiteinden van je ski’s minder te laten happen in de sneeuw en makkelijker te sturen.

Net als met schaatsen, worden je staalkanten botter tijdens het skiën. Het contact met de sneeuw en het ijs halen de scherpte van de kant af. Ook tijdens skivakanties met warm weer is dat vaak het geval. Vaak zijn dan in de ochtend de pistes opgevroren wat leidt tot veel verlies van scherpte van de kant.

Bekijk hier al onze ski onderhoud mogelijkheden

Waxen

Het belag heeft tijdens het skiën voortdurend contact met de sneeuw, die door de wrijving met de ski een beetje smelt onder de ski. De wax die in de poriën van het belag zit, spoelt er beetje bij beetje uit tijdens het skiën. Hoe minder wax in de poriën er over is, hoe minder glijvermogen. Al na een dag skiën is het verschil merkbaar. Fanatieke skiërs kunnen tijdens een week skivakantie gerust een aantal maal bij waxen voor een optimaal glijvermogen, voor de meeste skiërs zal gelden dat het waxen tijdens het skionderhoud het enige moment is waarop de poriën in het belag worden gevuld met de noodzakelijke wax. De wax voorkomt ook het uitdrogen van de belag. Je kan op het belag soms witte strepen zien op het belag, een teken van uitgedroogd belag.

Bekijk hier al onze ski onderhoud mogelijkheden

Onderhoud belag

Het belag van de ski’s heeft ook onderhoud nodig. Bij een onderhoudsbeurt wordt de onderzijde van de ski opnieuw uitgevlakt. Maar ook wordt er een structuur in het belag aangebracht. Net als autobanden heeft belag na onderhoud een profiel (structuur). Vaak is dat een algemene structuur voor gemiddelde omstandigheden. Maar voor zeer koude (weinig waterafvoer) en hele warme omstandigheden (veel waterafvoer), zijn er verschillende mogelijkheden voor een fijnere of juist grovere structuur.

Bekijk hier al onze ski onderhoud mogelijkheden