Het gebeurt niet vaak dat er ontwikkelingen zijn, die de skiwereld echt op zijn kop zetten. Maar het nieuwe bindingconcept van Armada, de Shift, zou er zomaar eentje kunnen zijn. Het klassieke dilemma op de scheidslijn van toerski en freeride is altijd: ga ik voor een lichte set-up en kies ik dus voor een pin(ook wel: tech-)binding, of kies ik voor een veel zwaardere binding met de controle van een alpine binding? De pinbindingen laten voor de ultieme controle tijdens het afdalen nog wel een paar steekjes vallen.
De Shift maakt een einde aan dit dilemma: je kunt hem tijdens het omhoog lopen gebruiken als een pinbinding met bijbehorende schoen, maar tijdens de afdaling verandert de Shift in een volledige alpine set-up: met volwaardig teenstuk (nu zonder pinnen!) en dito hakbak. Maar er is meer! Je kunt de Shift dus ook gebruiken met je alpine skischoenen als je bijvoorbeeld een dagje in een skigebied wilt cruisen of alleen maar couloirs afdaalt. Je kunt zonder meer zeggen dat de Shift een binding die voor alles geschikt is: zowel voor 'gewoon' skiën als voor toerskiën, zowel voor toerschoenen met pin-inserts als voor alpine schoenen zonder. Het zou ons niks verbazen als dit de nieuwe norm wordt voor zowel freeriders als toerskiërs! Het gewicht van de Shift (850 gram) valt erg mee. Hij is bijvoorbeeld een stuk lichter dan zijn voorganger de Tracker (1460 gram).
Lees verder
Armada zegt over de Shift 10 MN
De Armada Shift MNC 10 overbrugt de kloof tussen low-tech pinbindingen en traditionele alpine bindingen. Het biedt skiërs de efficiënte prestaties van een pin binding bij het toeren bergop, en de veiligheid van een traditionele alpine binding bij het afdalen
Deze tekst is automatisch vertaald
The Armada Shift MNC 10 bridges the gap between low tech pin bindings and traditional alpine bindings. It offers skiers the efficient performance of a pin binding when touring uphill, and the safety of a traditional alpine binding when descending
Deze tekst is automatisch vertaald